راهنمای مطالعه

10 راهکار برای رسیدن به خلاقیت در کسب و کار

ایجاد خلاقیت در کسب و کار، موضوعی ست که اهمیت و ضرورت آن بر هیچکس پوشیده نیست.موفقیت های مختلف چه در خانه باشد، چه در محل کار یا اجتماع، بستگی دارد به پیدا کردن را هایی برای انجام هرچه بهتر کارها.حالا باید ببینیم چه کار می توانیم بکنیم که تفکر خلاق ایجاد شده باعث سهولت و بهبود کار ها شود.

خلاقیت در کسب و کار به  چه معناست؟

از همین ابتدا بگذارید از اشتباه مرسومی بگوییم که در مورد مفهوم تفکر خلاق وجود دارد! تا الان به اشتباه، علم ، تکنولوژی، هنر و ادبیات را بعنوان تنها مواردی شناخته اند که خلاقیت در آنها بروز پیدا کرده است. اغلب مردم وقتی به تفکر خلاق فکر می کنند، یاد مواردی می افتند مثل کشف الکتریسیته یا واکسن فلج اطفال یا نوشتن یک رمان یا اختراع  تلوزیون رنگی!

البته همه ی این موارد، وجود تفکر خلاق را اثبات می کنند. هر قدمی که برای تسخیر فضا برداشته شده، به خاطر تفکر خلاق بوده است.ولی خلاقیت فقط در این موارد وجود ندارد و مختص افراد باهوش هم نیست.پس تفکر خلاق چیست؟

خلاقیت در کسب و کار، یعنی پیدا کردن راه های جدید و موثر برای انجام دادن هرچه بهتر کارها.اینکه بتوانید با ایجاد تمایز و تفاوت های مثبت و سازنده، فعالیت خود را با جلب توجه ها، کار آمدی والبته نوآوری جلو ببرید.

افراد خلاق چه ویژگی هایی دارند؟

موفقیت های خلاقانه سراغ مردمی می آید که استاندارد های عالی تری برای خودشان و بقیه در نظر  می گیرند.مردمی که دنبال راه هایی هستند برای کارآمدی بیشتر، بدست آوردن بیشترین نتیجه از کمترین هزینه و انجام کار بیشتر با تلاش کمتر. پیشرفت های عالی سراغ کسانی خواهد آمد که می گویند:( بهتر از این هم می شود)

شعار جنرال الکتریک این است:( پیشرفت، مهم ترین محصول ماست.) چرا پیشرفت مهم ترین محصول شما نباشد؟! وقتی از خودتان می پرسید:( چطور بهتر از این می شود؟) قدرت ایده پردازی تان فعال می شود و راه های بهتر برای انجام  خلاقیت در کسب و کارها  سر می رسند.در اینجا  یک تمرین روزانه آورده شده که کمک تان می کند از قدرت نگرش ( بهتر از این هم می شود) استفاده کنید.

هر روز قبل از آنکه سر کار بروید، ده دقیقه را بگذارید روی این فکر که:چطور می توانم کار امروز را بهتر انجام دهم؟ و از خودتان بپرسید: امروز برای انگیزش بیشتر کارمندانم چه کار کنم؟ چه خدماتی خاصی می توانم مجانی به مشتریانم بدهم؟ چطور می توانم کارایی ام را بالا ببرم؟

شاید این تمرین ها ساده به نظر برسد ولی جواب می دهد. امتحانشان کنید تا به راه های خلاق نامحدودی برای موفقیت های بزرگتر برسید.

مراحل ایجاد خلاقیت در کسب و کار

ایمان و باور

 ایمان داشته باشید که می توانید موفق شوید. یک حقیقت اساسی در این جا وجود دارد: برای انجام هر کار ، باید اول باور پیدا کنیم که می تواند انجام شود. اعتقاد داشتن به اینکه کاری می تواند انجام شود ، ذهن را درگیر این موضوع می کند که راهی برای انجامش بیاید.وقتی باور داشته باشید چیزی غیرممکن است ، فکرتان می رود دنبال دلایلی که این مطلب را اثبات کند. ولی وقتی باور داشته باشید ، باوری واقعی که این کار امکان دارد، فکرتان راه های انجام دادنش را پیدا می کند.باور داشتن به امکان وقوع مسائل،در واقع، مسیر را برای راه حل های خلاقانه هموار می کند.ولی اگر باور داشته باشید کاری امکان ندارد، دچار طرز فکری نابودکننده شده اید.این نکته را می شود مصداق همه ی موقعیت های بزرگ و کوچک دانست.

اقتصاد دانانی که اعتقاد دارند رکودهای اقتصادی چاره ای ندارد، نمی توانند راه های خلاقانه ای برای از بین بردن این دور باطل اقتصاد پیدا کنند.باور ، آزاد سازی نیروهای خلاقانه است و نداشتن باور، آن نیروها را بی اثر می کند. برای رسیدن به طرز فکر خلاقانه در کسب و کار یاد بگیرید باور داشته باشید.

ایمان داشته باشید به این که از عهده ی کار ها برخواهید امد. این جمله اساس تفکر خلاق است. کلمه ی ناممکن را از فرهنگ لغت تان حذف کنید. ناممکن واژه ی نابود کننده ایست. فکر(این کار، ممکن نیست) بصورت زنجیر وار ، افکار منفی دیگری را هم بدنبال خود می آورد.

هواداران تغییر و تحول،خلاقان کسب و کار های اینترنتی

جزء آن دسته از مردمانی نباشید که می گویند: چند سال است که همین شیوه برقرار بوده است، بنابراین حتما لازم بوده است که این طور باشد و بهتر است همین طور هم بماند! خطر کنید و به دنبال تغییر و تحول باشید.

اغلب مردم نظر مساعدی در مورد پیشرفت ندارند. اعتراض خیلی ها به اتومبیل به این خاطر بود که می گفتند حتما حکمتی در راه رفتن انسان یا سواری با اسب وجود دارد!هواپیما برای خیلی ها مثل فاجعه بود. انسان حق نداشت به قلمرو مخصوص پرندگان قدم بگذارد. خیلی از جبرگراها هنوز که هنوز است می گویند انسان را به فضا چه کار!

همیشه به دنبال تغییر و تحول در روش های انجام یک کار باشید. خودتان را درگیر چار چوب های از پیش تعییین شده نکنید. با تیزبینی و زیرکی جنبه های متفاوت و دیده نشده ی یک موضوع را بررسی کنید.چیزی در یخ نمی روید، اگر بگذاریم سنت ذهن مان را منجمد کند، ایده های نویی رویش نخواد داشت.برای خلاقیت در کسب و کارباید خودتان را از قید و بند ثابت های همیشگی رها کنید.

دنبال بهترین راه نباشید!

در سال های 1900 میلادی، یکی از مدیران فروش،اصلی به اصطلاح علمی را در مدیریت فروش به دست آورد.آن اصل فروش که عموم مردم از آن استقبال کردند عبارت بود از:( برای فروختن هر محصول، راهی هست که بهترین است.بهترین راه را پیدا کنید و بر اساس آن جلو بروید.)

خوشبختانه برای شرکت این مرد،مدیریت جدیدی بر سر کار آمد و به موقع به دادش رسید.چون شرکتش را از ورشکستگی نجات داد! این تفکر را با طرز فکر آقای گرین والت ، مدیر شرکت بزرگ دوپونت مقایسه کنید: گرین والت در یک سخنرانی در دانشگاه کلمبیا گفت:(از طریق خیلی راه ها می شود یک کار را با موفقیت انجام داد. راه هایی که در واقع به تعداد آدم هایی ست که می توانند انجامش دهند.

در واقع خلاقیت در کسب و کار را نمی شود به بهترین شکل و در قالب فقط یک راه انجام داد. برای چیدمان مبلمان خانه،برای فروختن یک محصول، برای گل کاری فضای سبزو یا پختن قورمه سبزی، بهترین راه وجود ندارد.بلکه به تعداد  اندیشه های خلاق،راه های بیشماری هست که هرکدام شان می توانند بهترین باشند.

نظرات دیگران،ماده ی خام خلاقیت در کسب و کار

پذیرای ایده های جدید و علیه افکار نابود کننده باشید.یکی از دوستان موفقم که پست مهمی در یک شرکت بیمه دارد، به من گفت:ادعا ندارم که باهوش ترین فرد در این شغل هستم. ولی فکر می کنم بهترین جذب کننده در صنعت بیمه باشم. با خودم قرار گذاشته ام تا جایی که می توانم نظرات خوب را جذب ذهنم کنم.انسان های بزرگ گوش کردن را در انحصار خود در می آورند و انسان های کوچک حرف زدن را.

یادتان باشد که رهبران رده بالا وقت بیشتری را برای مشاوره گرفتن می گذارند تا برای مشاوره دادن.یک انسان کمال یافته قبل از هرتصمیمی می پرسد: نظرتان درباره اش چیست؟ چه توصیه ایی می کنید؟ اگر در این شرایط قرار بگیرید چه کار می کنید؟ به نظرتان وضعیت چگونه است؟ در تصمیم گیری های خلاق ، مواد خام،همان نظرات و پیشنهاد های بقیه است.البته نباید از بقیه انتظار داشته باشید راه حل های حاظر و آماده ای به شما بدهند.هدف از پرسش و پاسخ این نیست. نظرات بقیه کمک تان می کند ایده های جدیدی در ذهن تان به وجود بیاید و خلاقیت در کسب و کارتان بالا برود.

گوش های شما مانند دروازه های ورود اطلاعات هستند. آنها مواد خامی را که می توانند نیروهای خلاقانه شوند در اختیار ذهن تان می گذارند.از حرف زدن چیزی یاد نمی گیریم ولی آموزه هایی که از طریق پرسش و پاسخ بدست می آیند، تمام نشدنی اند.این طور است که ایده دندان گیری بدست می آورید.

 تجربه اتفاقات گوناگون، عامل خلاقیت در کسب و کار های اینترنتی

آدمی باشید که اهل تجربه کردن است. با روزمرگی مبارزه کنید.رستوران های جدید را امتحان کنید، کتاب های جدید بخوانید و دوستان جدید پیدا کنید. برای رفتن به سر کار راه های جدید بیابید. آخر هفته، کار های تازه و متفاوتی بکنید.اگر کار شما در بخش توزیع است، سعی کنید تولید، حسابداری ، امور مالی و بقیه حوزه های کسب و کار را هم یاد بگیرید. این کار به شما وسعت دید می دهد. و برای مسئولیت های بزرگتر آماده تان می کند.

 پیشرو باشید نه دنباله رو!

برای خلاقیت در کسب و کار نگویید:جایی که کار می کردم، این جوری کار را انجام می دادند پس اینجا هم باید همین طور عمل کنیم. بگویید: چطور می شود آن کار را بهتر از قبل انجام داد؟ طرز فکر قدیمی و ارتجاعی نتایج منفی به بار می آورد.در حالی که طرز فکر پیشرو نتایج مثبت دارد.

اگر مدیریت شرکت خودروسازی فورد، این طور فکر میکرد که:(امسال پیشرفته ترین ماشین را ساخته ایم و دیگر نمی شود بهتر از این ساخت، پس کلیه ی فعالیت های مربوط به طراحی و مهندسی را برای همیشه تمام می کنیم!) چه اتفاقی در انتظار این شرکت بود؟! حتی اگر این شرکت بزرگ هم این طرز فکر را داشت زمین می خورد.مردم موفق هم مثل کسب و کار های موفق با این سوال زندگی می کنند: چطور می توانم کیفیت عملکردم را بالا ببرم ؟ چطور می توانم بهتر انجامش بدهم؟

در همه ی فعالیت های انسانی از ساخت موشک گرفته تا تربیت بچه، رسیدن به کمال واقعی امکان ندارد. این یعنی که پرواز فکری انسان برای پیشرفت نهایتی ندارد.مردم موفق وخلاق در کسب و کار از این راز خبر دارند، به همین خاطر همیشه بدنبال راه های بهتر می گردند.یادتان باشد مردم موفق نمی پرسند که : *آیا* می توانم این کار را بهتر انجام بدهم یا نه؟ چون می دانند که می توانند . پس از خودشان میپرسند که *چطور* می توانم بهتر انجامش بدهم؟

محدودیت زمانی، یک توهم است.فراموشش کنید.

محدودیت زمانی یک برداشت ذهنی است. میزان کاری که می توانیم بکنیم، به تصور ما از توانایی مان در انجام کار ها ربط دارد. وقتی واقعا معتقد باشیم که می توانیم کار بیشتری بکنیم، ذهن مان به صورت خلاقانه می رود دنبال راه هایی که این کار را انجام بدهد.حجم کاری که می توانید انجام دهید،به ذهنیتی ربط دارد که از کارایی تان دارید.نگویید وقت ندارم بلکه مسئولیت های بیشتری را پذیرا باشید. مشغله های زیاد، باعث شکوفایی خلاقیت در کسب و کار ها می شود.چون ذهن تان اجبارا بدنبال راه حل های بهتر است.

برای خلاقیت در کسب و کار، دیدگاه هایتان را محک بزنید

دیدگاه هایتان را با سوال هایی که می پرسید محک بزنید.بگذارید بقیه  نظرات تان را اصلاح کنند و با نقد کردن آنها را بهبود بخشند. فکر نکنید هر ایده ای که به ذهن تان رسیده را باید روی طلا بنویسند. اول جوانب آن را بررسی کنید ببینید نظر همکاران تان راجع به آن چیست ؟ این نکته را رعایت کنید، تا احتمال اینکه به نظرات بهتری برسید بیشتر شود.

با حرفه ای ها در ارتباط باشید.

راه های زیادی برای بدست آوردن خلاقیت و ایده های خوب وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم ولی دو راه هست که تاثیرگذاری بیشتری دارند. به این دو نکته ی آخر توجه کنید.

اول، با حداقل یک گروه حرفه ای که روی مسائل شغلی تان اثرگذارند، برنامه دیدارهای منظم بگذارید.با موفق ها و خلاقان کسب و کارتان نشست و برخاست داشته باشید. اغلب می شنوم: (امروز در فلان جلسه  نکته جالبی را شنیدم.) و( یا در جلسه ی امروز به ذهنم رسید که...)یادتان باشد ، ذهنی که فقط از نیروی درونی خودش تغذیه کند، دیر یا زود منبع تغذیه اش را از دست می دهد و نمی تواند افکار خلاقانه و پیشرو تولید کند. ایده هایی که در ذهن بقیه وجود دارد، عالی ترین منبع تغذیه برای ذهن شما و خلاقیت در کسب و کارتان است.

ارتباط با گروه دور، راهی برای خلاقیت در کسب و کار

دوم ، با حداقل یک گروه که دور از حوزه ی علایق حرفه ای شما هستند، ارتباط داشته باشید. به دسته افرادی که سلیقه و نظرات شان بسیار دور از نظر و عقیده ی شماست ، گروه دور می گوییم.تبادل نظر با کسانی که علایق شغلی متفاوتی دارند، فکرتان را بازتر می کند و افق های وسیع تری بوجود می آورد. تعجب می کنید اگر بدانید چقدر ارتباط دائمی با اشخاصی که دور از حوزه ی شغلی تان هستند، فکرتان را در مورد مسائل کاری تان به جریان می اندازد.

دسته بندی : کسب و کار
پرسش و پاسخ

لطفا سوالات و نظرات ارزشمند خود را برای ما بنویسید.

لطفا فارسی وارد کنید
لطفا فارسی وارد کنید